Friday, February 19, 2010

Dino Oliver - alskade unge!

Tank att man efter tva barn, efter 24 manader av sammanlagd amning forst nu, idag eller kanske under veckan har lart sig hur man ammar korrekt, haller korrekt och tranar sin lille kotte pa sugtekniken. Och vilken otroligt kanslomassig bergochdalbana det ar att se sitt barn sjukt. Att behova sta at sidan medans andra klar av alla hans klader, sticker nalar i honom, testar alla mojliga olika saker som man inte forstar, fragar hundratals fragor och det ar det enda man kan hjalpa till med. Nar man ar van vid att ha barn slitandes at alla hall for att man ska uppmarksamma och se tilll att klura ut vad dom behover stod jag plotsligt forstenad och enda uppgiften var att acceptera det som hande i nuet, just i den stunden var det andra manniskor som kunde hjalpa min pojk battre an jag. Och sen idag, nar mjolken antligen fanns dar, att da inse att det ar dags att stiga tillbaka in i rollen som framsta omhandertagerska av Dino, som mamma till Dino, som allt till Dino. Va underbart det var - som om han foddes pa nytt idag, kom tillbaka till mig. Underbart! Att ha mina andra tva pojkar komma in och fa sa manga pussar och se dom klattra upp pa Dinos lilla sang (pa hjul saklart sa risken var overhangande att vi skulle fa ett barn med skallskador ocksa vilken sekund som helst) for att pussa, ge honom nappen och klappa pa huvet. Kolla in nallen som jag kopte igar vid ett svagt ogonblick. Att se hur lugn Dino ar nar Jesse badar honom. Hur han blickar upp pa sin pappa med stora vakna ogon. Jag kanner sa mycket karlek for min familj, for personalen som kompletterar varandra sa bra med sina olika personligheter och till livet, livet som blaste in till mig imorse. Jag fyller lungorna gang pa gang for att kanna styrkan av att ha livet i mig. Jag njuter. Fortfarande har. I samma bubbla som igar kandes outhardlig med vaggar som trangde sig pa - taket har nu lyfts upp, vaggarna skyddar oss och livet rusar genom korridorerna. Lycklig. Varm.

7 comments:

Anonymous said...

Underbara Lisa, vad fint skrivet! Tänker på er! Dina prinsar har världens bästa mamma, men även mammor behöver hjälp ibland!
Kram
Mia

hanna said...

Tjutläge på Bondegatan. Så otroligt skönt att det vänt. Käka på nu och väx Dino!

Eva Götharson said...

Ja så fint du skriver! Skönt att Dino mår bättre nu! Tänker på er! Många kramar

Ulla o Curt said...

Vilka fina ord av finaste mamma! Är så jättelycklig att höra att lillkillen mår bättre och att du lilla Lisa kan andas lite bättre. Tänker sååå mycket på er. Kramar i massor från faster Ulla och Curt

Kinga said...

Fin fina Lisa, så skönt att det är bättre! Tänker på er! Kaaaaam!

Jenny Ji. Mineur said...

Hej sötaste Lisa. Förstår av din text att något varit knasigt och jobbigt men att det är på rätt väg igen. Blir väldigt lättad av det. Hoppas nu ni får lugn och ro du och alla dina pojkar!

Puss och Kram.

Bromans i BA said...

Ååh älskling! Posten kommer snart med kärlek i massor från Buenos Aires hoppas jag. Och då menar jag inte att brevbäraren ska köra en klassiker.